Sjuk- och friskanmälningstjänst
Den här tjänsten kräver inloggning
MedHelp Cares digitala hälsoplattform för proaktiv hantering av sjukfrånvaro och rehabilitering
MedHelp Cares digitala plattform ger företag en smidig, säker och faktabaserad hantering av sjukfrånvaro och rehabilitering. Den hjälper er att arbeta proaktivt med medarbetarnas hälsa och bidrar till en friskare arbetsplats, mer välmående företag och sänkta kostnader.
Strukturerad frånvarohantering med sjukvårdsrådgivning ger information om orsakerna till sjukfrånvaron, vilket gör det lättare att stötta medarbetare och fånga upp tidiga signaler på ohälsa.
Insikter från den samlade datan i plattformen ger en aktuell och tydlig bild av företagets hälsoläge i realtid. Detta möjliggör tidiga och träffsäkra insatser för att förebygga långtidssjukskrivningar. Genom att systemet är tränat på omfattande historisk data kan det identifiera tidiga varningssignaler på långtidsfrånvaro – redan innan problemen uppstår. När detta sker får chefen en automatisk notis och kan agera i tid för att förhindra framtida sjukskrivningar
Rehabstödet hjälper chefer att fullfölja sitt lagstadgade rehabiliteringsansvar och ger stöd till snabb och effektiv rehabilitering vid långtidssjukfrånvaro. Det är enkelt att dokumentera och följa upp och allt sparas enligt GDPR.
Medarbetaren gör enkelt sin sjuk- eller vab-anmälan via webb eller app varpå närmsta chefen får en automatisk notis. Systemet signalerar även när det behövs läkarintyg och vid tidiga signaler på ohälsa. Vid sjukfrånvaro längre än 14 dagar skickas ärendet automatiskt till Försäkringskassan. I appen kan medarbetaren dessutom enkelt ladda upp sitt läkarintyg till arbetsgivaren. Enkelt, tryggt och säkert.
En tjänst i två nivåer:
Plus
Medarbetaren gör smidigt sin frånvaroanmälan via webb eller app. Som chef och hr får du översikt på frånvaron i realtid vilket hjälper er att agera på mönster och trender. Medarbetaren får påminnelser gällande sin egen sjukfrånvaro, medan chefen får notiser om när det är dags att agera. Detta gäller både antingen gällande rehabärenden och när chefen behöver agera på tidiga signaler på ohälsa. Integrationen mot Försäkringskassan förenklar rehabliteringsarbetet för chefen, som enkelt får översikt över alla steg i Försäkringskassans rehabiliteringskedja.
Plus Rådgivning
Här ingår allt i Plus-paketet. Med Plus Rådgivning har medarbetaren dessutom möjlighet att bli kontaktad av en sjuksköterska i samband med sjuk- eller vab-anmälan. Sjuksköterskan ger egenvårdsråd och hänvisar vid behov till vård. Tjänsten erbjuder även möjlighet till uppföljande samtal från sjuksköterska för ytterligare stöd och råd vilket kan bidra till kortare sjukfrånvaro.
Samverkan med Skandia Hälsoförsäkring
Har ert företag Skandia Hälsoförsäkring för samtliga anställda? Då påminns medarbetaren i kontakten med sjuksköterska, i de fall då det är relevant, om att ta kontakt med Skandia Hälsoförsäkring.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Befattning
- Arbetsplats
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- Raderas 7 år efter avslutat ärende enligt bokföringslagen.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Vid funderingar kopplad till vår behandling av personuppgifter, se mer information på vår hemsida https://sophiahemmetrehabcenter.se/ under, Om SRC - Personuppgiftshantering.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten - Integritetsskyddsmyndigheten. Besök hemsidan https://www.imy.se/ för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Sophiahemmet Rehab Center
dataskydd@sophiahemmetrehabcenter.se